DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> گــُـــــوبـاره <$BlogRSDUrl$>

گــُـــــوبـاره
 

Thursday, September 11, 2008


تاريخی ترين آزمايش جهان 


امروز بزرگترين آزمايش هسته ای جهان در آزمايشگاه سازمان پژوهش های هسته ای اروپا 1 آغاز شد. اين آزمايش اگر روندی بی کم و کاست داشته باشد، نه تنها بسياری از پرسش های اساسی فيزيکدانان را پاسخ خواهد داد که ای بسا پاسخ بسياری از پرسش های ناشده آيندگان را نيز فراهم آورد.

فيزيکدانان ريزترين ذره سازنده اتم را "هاردون" ناميده اند.2 هاردون چند گونه اند. گونه ويژه ای هاردون، " هيگزباسون" 3 نام دارد که وجود آن در هر اتم، به آن ماديت می بخشد و آن اتم را دارای حجم می کند. اين هاردون تاکنون در جهان يافت نشده است و تنها وجودی تئوريک داشته است. اين آزمايش برآن است تا با بازسازی آزمايشگاهی زمينه ای در آغاز پيدايش هستی – يعنی اندی پس از رويداد بيگ بنگ در جهان وجود داشت، وجود اين ذره ماده ساز را پديد آورد.

كيهان شناسان برآنند كه جهان نزديك به 15 ميليارد سال پيش در پيِ انفجارِ بزرگي كه به آن "بيگ بنگ" مي گويند، پديد آمده است.4 براساسِ تئوريِ بيگ بنگ، پيش از اين انفجار، همه جهان به گونه بسيارفشرده اي در گويچهِ سنگين و آتشيني جاي داشته است. تئوري بيگ بنگ، انفجارِ آن گويچه را آغاز جهان مي داند و اين كه اين گويچه چه بوده است و از كجا و براي چه پديد آمده است را پرسشهايي بي پاسخ مي داند. اين انفجار هم زمان با پراكندنِ يكنواختِ آتش،فضاي مورد نياز خود را نيز مي گسترده است. گسترشي كه همچنان نيزدنباله دارد.

پژوهش های هسته ای نشان داده است که پديده های حجم دار جهان، بخش اندکی از آن را شکل می دهند و نود و شش درصد از اين بخش اندک از جهان ناپديد شده است. درآزمايش کنونی قرار است که دو پرتو پرتوان پروتون را در يک تونل زير زمينی در جهت مخالف يکديگر شتاب می بخشند تا برخورد پروتونها با يکديگر، انرژی بيکرانی پديد آورد و شرايطی را که پس از بيگ بنگ در جهان وجود داشت، بازسازی کند. انتظار پژوهندگان اين آزمايش اين است که چگونگی پيدايش هستی را دراين آزمايشگاه مشاهده کنند و به بررسی آن بپردازند. اين بررسی می تواند به پرسش هايی مانند اين ها پاسخ دهد:


جهان هستی چگونه به وجود آمده است؟
ماده، نور، زمان و فضا چگونه شکل گرفته است؟
اساسی ترين سازه سازنده ماده چيست؟
جهان چگونه به پايان خواهد آمد؟
آيا يک جهان وجود دارد يا چندين جهان؟

اين آژمايش همچنين انسان را در شناسايی رفتار نور، ماده، زمان ياری خواهد کرد و شايد بتواند به اين پرسش نيز پاسخ دهد زندگی چگونه برروی زمين پديد آمد. البته اين ها پرسش هايی ست که اکنون می توان کرد. اگر اين آزمايش تاريخی به هيچ کم و کاستی، آنگونه که اميد می رود، به پايا ن رسد، بازتاب های بسيار ژرفی بر چگونگی برخورد انسان با جهان خواهد داشت. بازتاب هايی که آينده آن ها را نمايانتر خواهد نمود.
................................
1. European Organization for Nuclear Research
. Hardon ، اين پنداره براساس تئوری استاندارد در رشته فيزيک شکل گرفته است که هر اتم را داری هسته و هسته هر اتم را ساخته شده از ريزکانی بنام های نوترون و پروتون می داند.
3. Higgs boson. فيزيک دانان برآنند که وجود اين هاردون در هسته هراتم، موادی را که از ان اتم ساخته شده باشند، قابل شناسايی با حس های پنجگانه انسان می کند. هر چه در جهان ديدنی و لمس کردنی ست، از اتم های هيکز باسون دار ساخته شده است. از چون اين ذره ريزتر از هر ريزه اتمی تا کنون در جهان ديده نشده است، آن را "ذره خدا" نيز می خوانند. 4. Big Bang Theory



blog counter
seedbox vpn norway