DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> گــُـــــوبـاره <$BlogRSDUrl$>

گــُـــــوبـاره
 

Thursday, November 01, 2007


راه ســوم 


به گمان من انديشه "راه سوم" و يا " صدای سوم" را اگر به معنای راه مردم و يا صدای مردم تعريف کنيم، آنگاه آن را برآيندی زمانمند در تاريخ ذهنيت سياسی ايراينان می توان دانست. اهميت اين برآيند در اين است که ما تاکنون مردم را در معادلات سياسی به حساب نمی آورديم و گستره سياست را ميدان کارزار ميان دولت و نيروهای استثمارگر خارجی می دانستيم.

تاريخ بيشتر کشورهای پيرامونی در سده گذشته نشان می دهد که هريک از اين کشورها هماره يا در دست نيرويی بيگانه بوده است و يا ديکتاتور دست نشانده و خونخواری از سوی دولتی بيگانه برآن حکومت می رانده است. هرگاه نيز که مردم سرزمينی براين روند شوريده اند، دير يا زود، بيگانگان با کودتايی و يا برافروختن آتش جنگی ميان آن کشور و کشور همسايه، قدرت را از دست نمايندگان مردم بازپس ستانده اند. اين چگونگی تا کنون در کار بوده است و مردم هماره خود را ناتوان از رها سازی کشور خويش از دست دشمنان خودی و بيگانه می پنداشته اند. نظام دو قطبی قدرت در جهان نيز سبب شده بود که اين معادله همچنان در بسياری از کشورهای جهان استوار بماند.

پايان جنگ سرد و فروريزی جهان دو قطبی سبب شد که بسياری از گفتمانهای دموکراتيک مانند؛ حقوق بشر؛ برابری زن و مرد، نکوهش شکنجه و اعدام، آزادی همجنس گرايان، ارجمندی سازه های زيستبومی مانند آب و هوا، همگی کم و بيش از سوی همه جهانيان ارزشمند شناخته شود. امروزه خوشبختانه بيشتر مردم جهان "آبروی ملی" را در آزادی های فردی و همگانی و ارج گذاری دولت ها به حقوق بشر می دانند و شمار زندانی و اعدامی در هر کشور را نشانه ورشکستی سياسی حکومت آن کشور می دانند. هر پناهنده و فراری سياسی که از کشور خود به سرزمينی ديگر می گريزد، گواهينامه زنده ای برای رسوايی حکومت کشور خويش است. برخی حتی پناهندگان اقتصادی را نيز اين گونه می نگرند و حکومت هايی را که مردم خود را ناگزير از مهاجرت برای کار می کنند، ورشکسته و رسوا می دانند.

گواه آنچه می گويم، رفتار آزاديخواهان انگليس در واکنش به سفر کنونی شاه سعودی به اين کشور است. حکومت سعودی در سالهای گذشته يکی از ولخرج ترين مشتريان دست و دل باز اسلحه از انگليس بوده است و از همين رو، دولت انگليس برآن بود تا با برگذاری استقبال رسمی، برای اين مشتری خرپول سنگ تمام بگذارد و همه اسباب عيش و نوش و آسودگی او را فراهم آورد تا اين شاهشيخ با دلی شادمان تر به دست و دل بازی و ريخت و پاش بپردازد، اما سران حزب ليبرال انگليس پيشاپيش دولت را از گرامی داشتن شاه ستم پيشه ای که زنان در کشور وی حتی حق رانندگی نيز ندارند، نکوهيدند و هشدار دارند که به وی نيز نخواهند رفت. هوادارن حقوق بشر و دوستدارن آزادی و دموکراسی نيز در اين دو روزه ای که وی در انگليس بوده است، چنان وی را آسيمه سر و پريشان کرده اند که اين کليد دار کعبه در کار آنان و جهان وامانده است. گويی که اين آزادی خواهان، آينه ای در برابر شاه سعودی گرفته اند تا خود به روشنی دريابد که روزگار سردمدارانی چون او در جهان کنونی سپری شده است و حتی نويد قراردادهای چندين ميليارد پوندی نيز در اين راستا کارساز نيست.

اهميت گفتمان های دموکراتيک در جهان می تواند اهرم های بسيار کارايی دردست مردم کشورهايی که در بند حکومت های ديکتاتوری هستند، باشد. به گمان من، کاربرد بجای اين اهرم ها می تواند همه رشته های ديکتاتورها را پنبه کند. اکنون شمار زيادی از مردم هر يک از کشورهای پيرامونی در جهان غربی زندگی می کنند و هر گروه و حزب و سازمانی، دفتر و دستکی در هر يک از شهرهای بزرگ اروپايی دارد. اين گروه ها و سازمان ها می توانند، بجای در خود فرو شدن و يا جنگ و جدايی از يکديگر، به برافراشتن پرچم گفتمان های دموکراتيک بپردازند و با چنين کاری، نه تنها پرچمداران بزرگ اين گفتمان ها و شخصيت های آزاديخواه جهان مانند دانشمندان و برندگان جايزه صلح نوبل و هنرمندان و نويسندگان و ستاره های سينمايی را با خود همراه سازند که بخش بزرگی از مردم اين کشورها را نيز با خود همرای و همگمان کنند.

خوشبختانه آسانی و ارزانی ِ دسترسی به برخی از رسانه های همگانی- جهانی مانند اينترنت، برای نخستين بارامکان گرد هم آيی های ورامرزی و اطلاع رسانی آنی را فراهم آورده است. از سويی نيز، مبارزه بنام حقوق بشر و يا آزادی زنان، دسترسی به امکانات نهاده های دموکراتيک کشورهای غربی؛ مانند رسانه های همگانی را ميسر می سازد و غربيان را با چشم اندازهای دگر انديشان و نوگرای سرزمين های ديگر آشنا می کند. از اينرو ، من اين شيوه را می پسند م و راه سوم را راه روزآمدی می دانم.


blog counter
seedbox vpn norway